proces sprzedażowy - jak budować

008 Jak zaprojektować proces sprzedażowy?

W ósmym odcinku 321 GROW Talks omawiamy, jak stworzyć skuteczny proces sprzedażowy. Każda firma i managerowie sprzedaży chcą osiągnąć sukces. Aby to osiągnąć, nie można polegać na przypadku. Konieczne jest zaprojektowanie procesów, które wskazują drogę od punktu A do punktu B, aby sprzedaż była mierzalna, powtarzalna i przewidywalna. W tym odcinku dyskutujemy na temat projektowania i optymalizowania procesów sprzedażowych. Dowiesz się, jak to robić i po co.

Odcinek prowadzą

Tematy rozmowy

Posłuchaj

Odcinek dostępny jest na:

Obejrzyj rozmowę

Podsumowanie odcinka

Po co projektować proces sprzedażowy?

Proces sprzedażowy warto projektować po to, żeby sprzedaż była przewidywalna i żeby móc mierzyć swoje parametry w maratonie sprzedaży. W drodze do realizacji celu. Po to, żeby sprzedaż była ułożona, opomiarowana i na koniec dnia efektywna.

Aby tak się stało, potrzebna jest standaryzacja tego, jak sprzedawać. Są organizacje, które mają już to wypracowane. Natomiast nadal jest wiele takich firm, które są jeszcze na początku swojej ścieżki układania sprzedaży. Są na takim etapie, w którym każdy sprzedaje po swojemu i każdy ma jakieś swoje standardy. Nie jest to wówczas skoordynowane i spójne. Taka sprzedaż nie zawsze kończy się sukcesem, bo jest po prostu dziełem przypadku.

Czym jest proces?

Proces jest przejściem z punktu A do punktu B. Powinien być konkretny, prosty i czytelny dla ludzi. Musi także być powtarzalny i być instrukcją dla handlowców, co powinni robić. Jeśli nie zbudujesz procesów to będziesz musiał zarządzać nakazowo, czyli za każdym razem będziesz musiał pokazywać ludziom, co mają zrobić. 

Zarządzanie procesowe bardzo odciąża właściciela zarządzającego sprzedażą. Daje możliwość do skalowania. Manager kupuje sobie czas na robienie właściwych rzeczy. Szef nie może ciągle robić kontroli, bo nie będzie mieć czasu na myślenie, na planowanie, na rekrutację właściwych ludzi.

Jak projektować proces sprzedażowy?

Skup się na wizji końca: co ma być wygraną w procesie? Następnie podziel proces na etapy.

Musisz podzielić ten proces sprzedażowy na duże bloki, na kamienie milowe. Po co w ogóle robić takie etapy? Dzieląc sobie cały proces na odcinki jesteś w stanie lepiej monitorować to, w którym momencie proces się wysypuje, czyli w którym momencie tracisz skuteczność, gdzie są wąskie gardła. Mierzysz konwersję między etapami i jesteś w stanie stosunkowo szybko i w prosty sposób zdiagnozować, w którym miejscu powinieneś coś poprawić. 

Pamiętaj, że są czynności, które są bardziej opłacalne i nieopłacalne. 20% tych aktywności da ci dźwignię do 80% sukcesu. A które są to aktywności? Żeby się tego wiedzieć, warto sobie wyznaczyć taką jedną małą rzecz, minimalny standard aktywności w tym procesie, który musi się zadziać. Warto go oglądać codziennie patrzeć na wskaźniki i sprawdzać, czy się po prostu dzieje właściwie czy niewłaściwie.

Jeżeli wiesz, że są jakieś czynności, które trzeba zrobić, to powinieneś je uwzględnić w procesie sprzedaży. Następnie popatrzeć, które z tych czynności są kluczowe i które handlowiec musi wykonać, bo inaczej nie może przejść do kolejnego etapu.

Zaplanuj ścieżkę zakupową klienta

Możesz zaczynać proces projektowania procesu sprzedaży wychodząc od zmapowania sobie ścieżki zakupowej klienta. To podejście, w którym najpierw mapujesz, w jaki sposób klient podejmuje decyzję. Pozwala ono zobaczyć, gdzie klient szuka informacji, jakie kryteria bierze pod uwagę, kiedy porównuje podobne rozwiązania do twojego, co decyduje na tej ścieżce zakupowej o tym, że wybiera twoje rozwiązanie. Dowiesz się także, w jaki sposób klient lubi podejmować decyzję, czyli czy konsultuje ją z kimś innym, czy potrzebuje jakiś referencji, teslimoniali, wyliczeń. Zobaczenie, w jaki sposób potencjalny klient podejmuje decyzję jest tak naprawdę podpowiedzią do tego, co powinieneś zrobić w procesie sprzedaży, żeby tego klienta dosłownie wziąć za rękę i przeprowadzić go przez jego proces zakupowy. I oczywiście nie jesteś w stanie przejąć pełnej kontroli nad czyjąś decyzją zakupową. Natomiast jesteś w stanie w taki sposób zaprojektować proces sprzedaży, żeby on, jak najlepiej odpowiadał preferencjom potencjalnego klienta. Dzięki temu odwzorowując proces sprzedaży na podstawie ścieżki zakupowej klienta, możesz nie tylko być skuteczniejszy w pozyskiwaniu klienta, ale też skracać proces sprzedażowy.

Sprawdzaj, czy handlowcy wykorzystują proces

Najważniejsze w procesie sprzedaży jest to, żeby był używany przez handlowców. Jeżeli on jest tylko opisany, ale nie działa w praktyce, to jest zbędny.

Wykorzystaj CRM

CRM to jest serce wśród całej organizacji, które łączy wszystkie dane ze wszystkich procesów. Jeśli masz proces umówienia spotkania, jeśli masz proces pozyskania, wysłania oferty, proces zamknięcia i proces dostarczenia, to masz te 4 klocki. A w środku jest jeden najważniejszy klocek: CRM, który zbiera dane i je monitoruje. 

Testuj na sobie proces

Jeśli jesteś managerem sprzedaży albo właścicielem firmy i zarządzasz sprzedażą, to musisz też sam doświadczyć, jak to jest być na pierwszej linii frontu. Musisz pewne rzeczy zrobić. Łatwo jest wymagać, ale wymagaj rzeczy właściwych. Dlatego sprawdzaj proces sprzedażowy na sobie.  

Pamiętaj, że to gra bez końca

Procesy to taka gra bez końca, czyli cały czas musisz patrzeć, co robisz dobrze, co możesz robić lepiej, czego masz nie robić albo co możesz nowego wdrożyć tego procesu, żeby był jeszcze efektywniejszy.

W jaki sposób optymalizować proces sprzedaży?

Spróbuj metody „świńskiego ogona”. Każdy proces i jego odcinek mają jakiś cel. W trakcie realizacji tego procesu pojawiają się problemy. Diagnozuj więc, gdzie jest problem. A następnie wprowadzaj zmiany, dokształcaj się, planuj następne kroki. W tym procesie istotne jest to, żeby właśnie wiedzieć, które to są te kluczowe czynności. Musisz wiedzieć, co chcesz mierzyć i to faktycznie robić. A następnie systematycznie poprawiać poszczególne rzeczy. I pamiętaj, w procesie sprzedażowym wynik nie jest najważniejszy, bo wynik nie zrobi się bez aktywności.

Wyniosłeś przydatne informacje z odcinka?

Dziękujemy!

Zainteresował Cię ten temat?

Porozmawiaj z nami o Twoich procesach sprzedażowych. Zapraszamy na bezpłatną konsultację. Zupełnie niezobowiązującą rozmowę. 

Zapisz sięA my skontaktujemy się z Tobą. Podczas konsultacji odpowiemy na Twoje pytania i wątpliwości.

Do usłyszenia!

Podcast dostępny jest na:

Podcast dla właścicieli, dyrektorów i managerów. Jeśli zarządzasz firmą, sprzedażą lub marketingiem B2B, to jest wielce prawdopodobne, że w tym podcaście znajdziesz dla siebie coś, co pomoże Ci zamienić Twoje cele na wyniki.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego odcinka podcastu.

Mogą Cię zainteresować:

Account management

Account Management Szkolenie dla firm B2B Handlowcy angażują się w interakcje z klientami, nie mając jasno określonych strategii czy celów? Brakuje im

Słuchaj
Żądny wiedzy? Zapisz się na nasz newsletter.