007 Co powinien robić szef sprzedaży?
Zapraszamy do odsłuchania siódmego odcinka 321 GROW Talks, w którym rozmawiamy o roli, zadaniach i obowiązkach szefa sprzedaży. Na przykładzie trzech głównych ról – lidera, managera i coacha/mentora – wyjaśniamy, co powinien robić szef sprzedaży. Bycie szefem to nie tylko stanowisko, ale przede wszystkim współodpowiedzialność za sukces biznesu. Właściciele firm muszą więc dokładnie przemyśleć, czy potrzebują dyrektora sprzedaży, czy managera. W tym odcinku przedstawiamy różnice między tymi dwoma stanowiskami i tłumaczymy, co powinien robić dobry manager i dyrektor sprzedaży.
Odcinek prowadzą
- Agnieszka Zawadka
- Paweł Ciszak
Tematy rozmowy
- 00:00 3... 2... 1... GROW Talks.
- 00:32 Przedstawienie tematu rozmowy i ekspertów.
- 00:58 Role szefa sprzedaży.
- 06:33 Różnice między managerem a dyrektorem sprzedaży.
- 17:12 Co powinien robić dyrektor sprzedaży?
- 24:30 Obowiązki managera sprzedaży.
- 34:07 Podsumowanie.
Posłuchaj
Odcinek dostępny jest na:
Obejrzyj rozmowę
Podsumowanie odcinka
W siódmym odcinku wskazujemy na 3 różne role szefa sprzedaży:
1. Lider – wyznacza strategię, kierunek działania. Jest autorytetem i osobą, która pokazuje, w którą stronę zespół powinien dążyć.
2. Manager – wyznacza, monitoruje i rozlicza cele i zadania.
3. Coach/mentor – uczy i rozwija zespół. Szefowie sprzedaży przez rozwijanie handlowców wzmacniają swoja rolę liderską.
Nie każda osoba będzie się dobrze czuć w tej roli. Roli szefa sprzedaży. Niekoniecznie będzie to twój najlepszy handlowiec. Przy wyborze i rekrutacji takiej osoby ważne, żeby oczekiwania nie były nadmierne. Rola powinna być także jasno doprecyzowana, a więc spisane prawa i obowiązki.
W podcaście poruszamy ważną kwestię osadzenia szefa sprzedaży na bardzo konkretnym stanowisku. To znaczy warto sobie odpowiedzieć na pytanie, kim on w ogóle ma być, czy on ma być managerem, czy dyrektorem. Zadania i obowiązki managera i dyrektora się od siebie różnią. Zwracamy uwagę na to, że nie każda organizacja potrzebuje dyrektora sprzedaży i nie każda może sobie na niego pozwolić. Zastanów się, jaką odpowiedzialność chcesz oddać – odpowiedzialność za dany obszar czy decyzyjność. Dlatego analiza, kogo tak naprawdę potrzebujesz jest kluczowa.
Dyrektor tworzy i wdraża strategię sprzedaży, pokazuje kierunek działań. Współpracuje z managerami. Odpowiada za spotkania 1na1 z managerami, a także właścicielem firmy czy zarządem. Dyrektor buduje zespół/zespoły/struktury. Wyznacza cele sprzedażowe i rozlicza z nich swoich managerów. Tworzy i monitoruje procesy. Natomiast to czego dyrektor sprzedaży zdecydowanie nie powinien robić to spotykać się z handlowcami i rozliczać ich działań. Cały obszar operacyjny jest po stronie managera sprzedaży. To manager wyznacza, monitoruje i rozlicza cele. Tworzy i wdraża procesy wewnątrz działu. Dba o podnoszenie motywacji w zespole i zaangażowania. Wykonuje codzienną pracę menedżerską, a są to spotkania 1na1, odprawy, warsztaty. Manager pracuje z kluczowymi klientami. Jego zadaniem jest również wybór, wypracowanie i rozwijane narzędzi, takich jak CRM.
Pamiętaj, że jedna osoba nie może obejmować kilku stanowisk. Nie zrobisz z jednego pracownika handlowca, managera i dyrektora jednocześnie. Dlatego przypatrz się kogo masz teraz w zespole i zastanów się kogo potrzebujesz, by realizować wygrywającą strategię sprzedaży Bycie szefem to nie tylko stanowisko, ale przede wszystkim współodpowiedzialność za sukces biznesu. Właściciele firm muszą więc dokładnie przemyśleć, czy potrzebują dyrektora sprzedaży, czy managera. W tym odcinku przedstawiamy różnice między tymi dwoma stanowiskami i tłumaczymy, co powinien robić dobry manager i dyrektor sprzedaży.
Wyniosłeś przydatne informacje z odcinka?
- Podziel się tym odcinkiem z innymi i udostępnij na swoich social mediach.
- Prześlij link do znajomych, którym nasz podcast może się przydać.
- Zostaw komentarz, np. w aplikacji Spotify odpowiedz na pytanie „Co myślisz o tym odcinku?".
Dziękujemy!
Zainteresował Cię ten temat?
Porozmawiaj z nami o roli szefa sprzedaży w Twojej firmie. Zapraszamy na bezpłatną konsultację. Zupełnie niezobowiązującą rozmowę.
Zapisz się. A my skontaktujemy się z Tobą. Podczas konsultacji odpowiemy na Twoje pytania i wątpliwości.
Do usłyszenia!
Bądź na bieżąco!
Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego odcinka podcastu.
Mogą Cię zainteresować:
031 Jak osiągnąć mistrzostwo w sprzedaży B2B
Youtube Linkedin 031 Jak osiągnąć mistrzowstwo w sprzedaży B2B W 031 odcinku podcastu 321 GROW Talks omawiamy dwa kluczowe typy spotkań zespołów
030 Szkolenie sprzedażowe a program rozwojowy
Youtube Linkedin 030 Szkolenie sprzedażowe a program rozwojowy W 030 odcinku podcastu 321 GROW Talks zgłębiamy różnicę między szkoleniem a programem rozwojowym.
029 Standard targowy dla zespołu sprzedaży B2B
Youtube Linkedin 029 Standard targowy dla zespołu sprzedaży B2B W 029 odcinku podcastu 321 GROW Talks Paweł Ciszak omawia, jak wygrać targi. Jakie
Webinar: Jak negocjują zwycięzcy w biznesie i jak Ty możesz to wdrożyć
Mistrzowie negocjacji: Jak negocjują zwycięzcy w biznesie i jak Ty możesz to wdrożyć WEBINAR 24.09.2024, godz. 11:00 prezentacja 45 minut + Q&A
028 Jak skutecznie wdrożyć nowego handlowca
Youtube Linkedin 028 Jak skutecznie wdrożyć nowego handlowca Zapraszamy do wysłuchania kolejnego odcinka podcastu 321 GROW Talks. W 028 odcinku skupimy się
027 Jak zatrudnić najlepszych handlowców do zespołu
Youtube Linkedin 017 Jak zatrudnić najlepszych handlowców Zapraszamy do wysłuchania nowego odcinka podcastu 321 GROW Talks. Przy mikrofonie Robert Klebański, który omawia
Mogą Cię zainteresować: