Narzędzia rewolucjonizujące sprzedaż B2B – jak technologia pomaga zwiększać efektywność

Praca w sprzedaży nierzadko kojarzy się z wielozadaniowością. Badania pokazują, że multitasking nie sprzyja efektywnemu zarządzaniu własną energią. Dlatego zamiast zastanawiać się, jak pracować szybciej, warto poznać narzędzia, które mogą pomóc pracować mądrzej i bardziej wydajnie. 

Na co dzień pomagamy firmom B2B poprawić wyniki sprzedaży. Zanim zarekomendujemy jakiekolwiek zmiany, zaczynamy od diagnostyki obecnej sytuacji, w ramach której przyglądamy się m.in. procesom, wykorzystywanym narzędziom i pracy zespołów. Nasze obserwacje pokazują, że nadal wiele firm nie korzysta z narzędzi, które mogą uczynić pracę sprzedawców nieco lżejszą, wydajniejszą i skuteczniejszą. Bo na koniec dnia nie chodzi tylko o to, aby pracować więcej lub ciężej, ale żeby wykorzystać narzędzia do zwiększenia swojej skuteczności. 

Poniżej przedstawiam kilka rozwiązań, z których korzystają nasi klienci, z których korzystamy sami lub wiemy, że korzystanie z nich warto rozważyć. Potraktuj poniższą listę jak szwedzki stół – przyjrzyj się tym narzędziom i sam zdecyduj, które w obecnej sytuacji poprawi najbardziej skuteczność twoją lub twojego zespołu.

1. Zarządzanie relacjami z klientami (CRM)

Chyba nikogo nie zaskoczy pierwsza kategoria narzędzi. Jeśli prowadzisz kilka procesów sprzedaży w roku, to pewnie jesteś w stanie spamiętać wszystkie interakcje z klientami. Jednak jeśli tych szans sprzedaży pojawia się więcej, niemożliwym jest rzetelne prowadzenie procesu sprzedaży bez rejestrowania interakcji w CRM. CRM może kojarzyć się z narzędziem, które służy głównie zarządzającym do monitorowania i rozliczania pracy handlowców. Tak też jest. Jednak w mojej opinii CRM to prawa ręka handlowca – dzięki niemu nie musi pamiętać danych kontaktowych, co wysłał do potencjalnego klienta, kiedy ma z nim kolejne spotkanie, etc. Teraz systemy CRM pomagają zautomatyzować tak wiele aktywności handlowych, że naprawdę warto dać im szansę. Polecane przez nas: 

  • Pipedrive: intuicyjne narzędzie CRM skupione na lejku sprzedażowym, ułatwiające śledzenie interakcji z klientami. Proste rozwiązanie, świetnie sprawdza się dla małych i średnich zespołów.
  • Livespace: CRM do zarządzania sprzedażą i relacjami z klientami, z funkcjami personalizacji procesów sprzedażowych. Jedno z popularniejszych rozwiązań dla MŚP.
  • Hubspot: platforma CRM integrująca procesy sprzedażowe z automatyzacją, narzędziami do zarządzania kontaktami. 
  • User.com: platforma do marketing automation z modułem CRM, który pozwala połączyć działania w jednym narzędzi.

2. Docieranie do klientów

Z doświadczenia wiem, że jednym z bardziej czasochłonnych zadań handlowców jest nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnymi klientami. Osoby, które zajmują się tzw. prospectingiem czy też outboundem, z pewnością nie zaprzeczą. Niemniej pojawiły się narzędzia, które mogą ułatwić pozyskanie kontaktów do potencjalnych klientów, jak i nawiązanie kontaktu szybciej niż w sposób manualny. W tym miejscu zaznaczamy, że jakość ważniejsza jest niż ilość – inaczej mówiąc: nie SPAMuj 😉

  • Woodpecker: narzędzie do automatyzacji wysyłek cold email, zwiększająca efektywność komunikacji z klientami.
  • Sales Navigator: narzędzie, które ułatwia wyszukanie potencjalnych klientów na Linkedin.
  • Snov.io: narzędzie do wyszukiwania e-maili i ustawiania kampanii cold mailowych w modeli „drip”.
  • Hunter.io: platforma do weryfikacji i wyszukiwania e-maili, ułatwiająca dotarcie do potencjalnych klientów.
  • Waalaxy – narzędzie do automatyzowania budowania sieci kontaktów i komunikacji ze swoją siecią znajomych na Linkedin.
  • Dun & Bradstreet: baza firm, z której można pozyskać kontakty do konkretnych osób i organizacji, co ułatwia nawiązanie pierwszego kontaktu. 

3. Analiza i monitorowanie działań

Wyobraź sobie, że podejmujesz próbę pozyskania klienta, wysyłasz do niego maile, oferty… i nie wiesz, czy druga strona jest jakkolwiek zainteresowana twoimi rozwiązaniami. A później pozyskujesz klienta i nie wiesz, jaką prowizję należy wypłacić poszczególnym handlowcom. Wiedza, na czym stoimy w sprzedaży jest niezwykle istotna. Nie trzeba tego tłumaczyć.  

  • Sellizer: narzędzie do wysyłania ofert, które pozwala śledzić interakcję odbiorców z ofertami – wysyła powiadomienia SMS i mailowe  o otwarciu oferty, pokazuje, ile czasu ktoś przeglądał twoją ofertę, a także które strony oferty przeglądał.
  • Clockify: narzędzie do śledzenia czasu pracy, pomagające w analizie wydajności i zarządzaniu czasem aktywności. Zachęcam do prześledzenia, co na co dzień zajmuje ci czas – np. przez tydzień lub dwa monitoruj każdą czynność To pozwoli zmapować, co kradnie ci czas i przez co tracisz energię, aby te mało pożyteczne czynności wyeliminować a te potrzebne zautomatyzować. 
  • Airtable: narzędzie do zarządzania danymi, łączące funkcjonalność baz danych z prostotą arkuszy – dzięki niemu wiesz np. co komu i na jakich warunkach sprzedano oraz jaką prowizję handlowcom należy wypłacić.
  • Trello: aplikacja do zarządzania zadaniami i projektami, ułatwiająca organizację pracy zespołowej. Przydatne do np. zaplanowania kampanii prospectingowej lub innego większego zadania jak udział w targach działu sprzedaży itp.
  • Clickup: istny kombajn, jeśli chodzi o możliwości – świetnie sprawdzi się do zarządzania zadaniami i projektami (podobnie jak Trello), ale możesz wykorzystać je również jako prosty CRM czy narzędzie do monitorowania czasu poświęconego na zadania, a nawet jako aplikację do zarządzania relacjami z partnerami.
  • Dealfront: narzędzie do identyfikacji firm odwiedzających stronę – pozwala zidentyfikować osoby, które np. po wysłanej ofercie lub kontakcie weszły na stronę i zainteresowały się oferowanym rozwiązaniem. Alternatywą może być Albacross oraz Bazo.

4. Komunikacja z klientami i zespołem

Czasy, kiedy trzeba odwiedzić klienta u niego w biurze, powoli mijają. Choć nie w każdej branży udaje się zaoszczędzić czas na dojazdach, to w wielu sytuacjach można przenieść spotkania do online. I tu można zaoszczędzić czas podwójnie. 

  • Google Meet: narzędzie do przeprowadzania rozmów online, nie wymaga logowania, proste w użyciu, a w połączeniu z całym ekosystemem Google Workspace usprawnia pracę całej organizacji.
  • Zoom: alternatywa dla Google Meet, nieco bardziej rozbudowane narzędzie do prowadzenia spotkań online.
  • Fireflies: platforma do nagrywania, transkrybowania i analizowania spotkań, umożliwiająca efektywne zarządzanie informacjami zebranymi podczas rozmów. Doskonałe rozwiązanie do tworzenia notatek i podsumowań po spotkaniu z klientami.
  • Calendly: narzędzie do planowania spotkań, ułatwiające zarządzanie kalendarzem i umawianie się z klientami. Dzięki niemu nie trzeba wymieniać kilku maili z potencjalnym klientem, aby ustalić dogodny termin spotkania – korzystając z Calendly sam może wybrać pasującą datę spotkania czy rozmowy.
  • Slack: platforma komunikacyjna dla zespołów, ułatwiająca wymianę informacji i współpracę. Nie trzeba dzwonić czy wymieniać się mailami, aby omówić bieżące sprawy czy szanse sprzedaży.  Alternatywą może być Microsoft Teams.

5. Zarządzanie aktywnościami i inne

W każdym zestawieniu narzędzi znajduje się taka kategoria, którą trudno nazwać inaczej niż „inne” . Nie inaczej jest w tym przypadku. Poniżej znajdziesz narzędzia, które wiemy, że warto, abyś poznał, bo mogą okazać się dla ciebie przydatne.

  • Canva: Prosta platforma do projektowania grafik, idealna dla szybkiego tworzenia wizualizacji, np. kiedy potrzebujesz przesłać klientowi estetycznie wyglądającą dodatkową broszurę bez wsparcia działu marketingu
  • Webankieta: aplikacja dzięki której przeprowadzisz badanie klientów – satysfakcji, powody przegranej, ocenę usługi/produktu i wiele wiele więcej. Świetny polski soft.
  • Analizaofert.pl:bezpłatne narzędzie, które w kilka sekund przeanalizuje i oceni twoją ofertę przy pomocy sztucznej inteligencji.
  • Zapier: aplikacja, która potrafi połączyć na pozór „nie gadające ze sobą” narzędzia. Chcesz mieć dane z CRM w narzędziu do marketingu? A może coś bardziej wyszukanego? Najpewniej Zapier połączy te narzędzia za ciebie. To narzędziowy potwór 🙂 

To zaledwie kilka narzędzi, które sprzyjają usprawnieniu pracy w dziale sprzedaży. Jest ich znacznie więcej i nie zawahamy się aktualizować listy, aby dać ci dostęp do najlepszych rozwiązań. 

PS Niektóre narzędzia zawierają linki do programów afiliacyjnych, tzn. że jeśli zdecydujesz się skorzystać z nich, otrzymamy prowizję od dostawcy narzędzia za polecenie. Dajemy ci o tym znać otwarcie i wprost, że robimy na tym biznes. I zaznaczamy, że nie polecamy głupich rozwiązań 😉

Nie jesteś pewny, które narzędzia będą odpowiednie dla twoich indywidualnych potrzeb i celów biznesowych?

Umów bezpłatną konsultację. I porozmawiajmy, jak możemy ci pomóc.

Jeśli szukasz wskazówek dotyczących wyboru konkretnych narzędzi i chciałbyś porozmawiać o ich funkcjonalnościach, a także przydatności w Twojej pracy, śmiało odezwij się do nas. Jesteśmy tutaj, aby pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu w sprzedaży B2B.

Udostępnij:

Jeśli tematy o których piszemy są dla Ciebie interesujące, dołącz do naszej listy mailingowej.

Mogą Cię zainteresować: