
003 Co powinien wiedzieć handlowiec zanim pójdzie do klienta?
Jak uniknąć sytuacji, w której handlowiec naobiecuje klientowi gruszek na wierzbie? Jako właściciel firmy czy szef sprzedaży musisz wyposażyć swoich pracowników w odpowiednią wiedzę o ofercie. Ale to nie wszystko. Powinieneś upewnić się, że handlowiec posiada pełen komplet wiedzy dotyczący… no właśnie, czego? Wiesz, co powinieneś przekazać handlowcowi, zanim pójdzie do klienta? Jak upewnić się, czy jest on gotowy, by pójść w rynek i sprzedawać produkt lub usługę? O tym mówimy w najnowszym odcinku naszego podcastu 321 GROW Talks.
Odcinek prowadzą
- Agnieszka Zawadka
- Arkadiusz Chludziński
Tematy rozmowy
- 00:00 3... 2... 1... GROW Talks.
- 00:32 Przedstawienie tematu rozmowy i ekspertów.
- 01:46 Znajomość oferty jako podstawa.
- 02:58 W co szef powinien wyposażyć handlowca przed ruszeniem do boju?
- 03:20 Profil idealnego klienta.
- 09:29 Buyer persona.
- 19:17 Value proposition.
- 25:26 Repozytorium casów.
- 27:10 CRM.
- 32:40 Jak handlowiec powinien się przygotować przed każdą interakcją z konkretnym klientem?
- 34:49 Research o kliencie.
- 36:03 Wiedza o branży.
- 37:36 Problemy klienta, propozycja wartości, case studies.
- 38:54 Jak weryfikować i wdrażać wiedzę handlowca w praktyce?
- 41:47 Podsumowanie.
Posłuchaj
Obejrzyj rozmowę
Podsumowanie odcinka
Handlowiec musi posiadać odpowiednią wiedzę zanim ruszy z działaniami sprzedażowymi. Wiedzę o firmie. Z drugiej strony handlowiec musi wiedzieć o kilku rzeczach przed samą interakcją z klientem. Przed rozmową telefoniczną, spotkaniem online czy offline. Musi posiadać właściwą wiedzę o kliencie. Podsumowujemy rozmowę Agnieszki i Arka w kilku punktach.
Szef powinien wyposażyć handlowca przed ruszeniem do boju w wiedzę o:
1. Strategii sprzedaży i procesach korelujących ze strategią. Strategia jest dokumentem nadrzędnym. Należy ją przygotować, a następnie zakomunikować do zespołu.
2. Ofercie. Wiedza powinna być na tyle kompleksowa, aby w żadnej sytuacji nie wprowadzać klienta w błąd. Zaplanuj szczegółowe przekazanie informacji o produkcie lub usłudze. Nie dopuść do sytuacji, w której handlowiec nie będzie pewny tego, co jest w ofercie.
3. Profilu idealnego klienta. Trzeba ustalić kto jest klientem, a kto – nie. Aby to zrobić wykorzystaj kryteria dyskwalifikacji. Trzeba sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy dany typ firm ma potrzebę bądź problem, który ty jesteś w stanie rozwiązać. Po drugie trzeba popatrzeć, czy faktycznie masz takie rozwiązanie, które dany typ firm może wykorzystać. A po trzecie ustalić, czy tego typu firmy mają budżet. A więc, czy są w stanie kupić twój produkt lub usługę. Mają pieniądze i faktycznie zostawią je u ciebie.
4. Buyer personie. Handlowiec powinien wiedzieć, z kim będzie rozmawiał. Jakie cele firmowe ma dana osoba. Ale też jakie są jej cele osobiste. Zaprojektuj buyer personę. Możesz to zrobić wspólnie z zespołem.
5. Value proposition. Idąc do klienta, handlowiec musi wiedzieć, jaką robotę może dla niego wykonać produkt czy usługa, którą sprzedaje. Jaką propozycję wartości mu oferuje. Pamiętaj, że propozycja wartości to nie slogany w stylu: kompleksowość czy wysoka jakość. Takie hasła nic nie mówią. Klient potrzebuje konkretu. Pokaż mu go.
6. Problemach, jakie może produkt/usługa rozwiązać. Jaki jest ból persony zakupowej. Z jakimi problemami ma do czynienia. Zarówno w kontekście całej firmy, jak i w sferze osobistej.
7. Repozytorium cases. Handlowiec powinien znać referencje, case studies, którymi firma może się pochwalić. I wiedzieć, kiedy warto je wykorzystać. Jako szef sprzedaży powinieneś dostarczyć swojemu zespołowi takie materiały.
8. Klientach. Wiedza o klientach najlepiej jakby znajdywała się w CRM. Zespół sprzedaży powinien zbierać wiedzę o klientach. CRM to narzędzie, o które powinien zadbać przede wszystkim szef. To narzędzie, które pokazuje, co się dzieje u klientów. A ty czerpiesz wiedzę, co się dzieje w sprzedaży. Wspólnie zespołem łatwo możecie analizować sprzedaż. I wyciągać wnioski.
Dobry handlowiec powinien się przygotować przed każdą interakcją z konkretnym klientem i:
- Zebrać info o kliencie poprzez stronę, social media, Bisnode.
- Zebrać wiedzę o branży klienta. Jakie są aktualne trendy w danej branży, jakie problemy.
- Rozpisać 3 problemy, które ma dany klient, a na które ty masz rozwiązania.
- Wypisać 3 wartości, jakie jesteście jako firma w stanie zaoferować i które są odpowiedzią na problemy klienta.
- Przygotować 2-3 cases wzmacniające cały przekaz.
Ważne!
Pamiętaj weryfikować i wdrażać wiedzę handlowca w praktyce. W procesie onboardingu i na późniejszych etapach. Przygotuj bazę wiedzy, wideo, materiały, checklisty podpięte pod CRM, testy wiedzy. Sprawdzaj i aktualizuj poziom wiedzy swojego zespołu.
Wyniosłeś przydatne informacje z odcinka?
- Podziel się tym odcinkiem z innymi i udostępnij na swoich social mediach.
- Prześlij link do znajomych, którym nasz podcast może się przydać.
- Zostaw komentarz, np. w aplikacji Spotify odpowiedz na pytanie „Co myślisz o tym odcinku?".
Dziękujemy!
Zainteresował Cię ten temat?
Porozmawiaj z nami o wiedzy Twoich handlowców. Zapraszamy na bezpłatną konsultację. Zupełnie niezobowiązującą rozmowę.
Zapisz się. A my skontaktujemy się z Tobą. Podczas konsultacji odpowiemy na Twoje pytania i wątpliwości.
Do usłyszenia!

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego odcinka podcastu.
Mogą Cię zainteresować:

Szkolenie Antymobbingowe: tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy
Tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy Szkolenie antymobbingowe Mobbing w miejscu pracy to poważny problem. Negatywnie wpływa na atmosferę w zespole, efektywność

036 Zestaw sprawdzonych protipów w sprzedaży B2B – cz. 2
Youtube Linkedin 036 Zestaw sprawdzonych protipów w sprzedaży B2B – cz. 2 W 036. odcinku podcastu 321 GROW Talks Paweł Ciszak kontynuuje

035 Zestaw sprawdzonych protipów w sprzedaży B2B – cz. 1
Youtube Linkedin 035 Zestaw sprawdzonych protipów w sprzedaży B2B – cz. 1 W 035. odcinku podcastu 321 GROW Talks Paweł Ciszak dzieli

034 Jak przygotować się do renegocjacji i waloryzacji cen
Youtube Linkedin 034 Jak przygotować się do renegocjacji i waloryzacji cen W najnowszym 34. odcinku podcastu Wojciech Sambor, konsultant 321Grow z wieloletnim

033 Jak tworzyć i zarządzać warunkami handlowymi
Youtube Linkedin 033 Jak tworzyć i zarządzać warunkami handlowymi W 033 odcinku podcastu 321 GROW Talks omawiamy tworzenie i zarządzanie warunkami handlowymi

032 Jak przeprowadzać analizę portfela klientów
Youtube Linkedin 032 Jak przeprowadzić analizę portfela klientów W 032 odcinku podcastu 321 GROW Talks omawiamy, jak przeprowadzać analizę portfela klientów, jakie
Mogą Cię zainteresować: